Guru integracji sesnorycznej A.J.Ayres powiedziała kiedyś:
„ im wrażliwszy będziesz na zjawisko integracji sensorycznej w swoim dziecku, tym lepiej będziesz mógł mu pomóc (…) wieść życie pełne sukcesów.”
Czym jest integracja sensoryczna?
Według Ayres integracja sensoryczna SI (ang. sensory integration) to złożony proces, dzięki któremu nasz mózg,otrzymując informacje ze wszystkich zmysłów, dokonuje ich rozpoznania, segregowania i interpretacji oraz integruje je ze sobą i z wcześniejszymi doświadczeniami.
Mówiąc ogólnie terapia SI polega na synchronizacji zmysłów – słuchowego, wzrokowego, dotykowego, węchowego i smakowego, proprioceptywnego (tzw.czucie głębokie), przedsionkowego (zmysł równowagi).
W naszej Pracowni zajęcia SI prowadzone są przez wykwalifikowanych i certyfikowanych terapeutów, w przystosowanej do tego celu, wyposażonej w specjalistyczny sprzęt terapeutyczny sali. Terapie, poprzedzone dogłębną diagnozą, dostosowywane są do indywidualnych potrzeb każdego pacjenta. Wiedza, narzędzia i pomoce naukowe, którymi dysponuje terapeuta pozwalają na rozpoznanie, zdiagnozowanie dziecka oraz wprowadzenie indywidualnego programu terapeutycznego.
Wybrane oznaki problemów z integracją sensoryczna
- jest niespokojne, płaczliwe, ma kłopoty z zaśnięciem,
- ma trudności z samodzielnym piciem, żuciem, przełykaniem, preferuje tylko pewne typy jedzenia,
- źle toleruje codzienne zabiegi pielęgnacyjne jak obcinanie włosów, paznokci, mycie twarzy, zębów, smarowanie kremem, czesanie itp.,
- drażnią je metki,
- wiele czynności samoobsługowych wykonuje z trudem, powoli, niezdarnie
- ma słabą równowagę: potyka się i upada częściej niż rówieśnicy, ma siniaki i zadrapania
- podczas dłuższego siedzenia ma trudności z utrzymaniem głowy, podpiera ją ręką, kładzie się na stole,
- jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w miejscu,
- trudno się koncentruje, a łatwo rozprasza,
- jest impulsywne, uparte, nadwrażliwe emocjonalnie,
- jazda na rowerze sprawia mu trudności, a nauka nowych umiejętności trwa bardzo długo i z dużym wysiłkiem,
- nie lubi przytulania lub ciągle się ociera, wpada na meble, ściany, inne dzieci,
- przejawia lęk przed upadkiem lub wysokością,
- ma trudności z pisaniem, rysowaniem, wycinaniem,
- ma problemy z nauką czytania lub pisania,
- przejawia nadwrażliwość na dźwięki, światło, kolory,
- nie lubi karuzeli, huśtawki lub przeciwnie- uwielbia,
- unika chodzenia boso lub chodzi na palcach,
- zbyt lekko lub zbyt mocno ściska przedmioty,
- ma trudności z rozumieniem poleceń
Tego typu problemy mogą być rozpoznawane zarówno u dzieci o prawidłowym rozwoju, mających trudności z organizacją własnego zachowania oraz uczeniem się, a także u dzieci z różnego rodzaju niepełnosprawnością, zespołem Downa, autyzmem, nadpobudliwością psychoruchową, czy MPD.
Zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na uczenie się, zachowanie i rozwój społeczno- emocjonalny dziecka, utrudniają mu codzienne funkcjonowanie!